User description

قرص گاباپنتین برای چی خوبه ؟
قرص گاباپنتین یک داروی عمومی و با نام تجاری Neurontin می باشد. این دارو به صورت محلول خوراکی بسیار قوی در دسترس می باشد. میزان مصرف این دارو معمولا با روزانه دو کپسول 100 میلی گرم شروع می شود و هر هفته روزانه 100 میلی گرم به آن اضافه می شود و هفته دوم 200 میلی گرم صبح و 200 میلی گرم عصر مصرف می شود و در هفته سوم 300 میلی گرم صبح و 300 میلی گرم عصر مصرف می شود. در واقع قرص گاباپنتین برای درمان بیماری های زیر استفاده می شود:
تشنج
از قرص گاباپنتین برای درمان تشنج جزئی استفاده می شود. این دارو همراه با دارو های دیگر برای درمان تشنج در بزرگسالان و کودکان بالای سه سال که به صرع مبتلا هستند استفاده می شود.
نورالژی پس از هورمونی
نورالژی پس از هورمونی درد ناشی از آسیب عصبی زونا می باشد و بثورات دردناکی که در بزرگسالان ایجاد می شود. زونا نوعی بیماری می باشد که بعد از عفونت با ویروس واریسلا زوستر ظاهر می شود که در واقع این ویروس در افرادی که مبتلا به آبله مرغان بوده اند رخ می دهد. توجه داشته باشید که گاباپنتین ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود و این یعنی ممکن است لازم باشد که آن را با دارو های دیگر مصرف کنید.
کمر درد
قرص گاباپنتین برای دیسک کمر، درد سیاتیک، کمر درد و دیسک گردن هم استفاده می شود و امروزه همراه با دارو های ضد التهاب برای درمان کمر درد و دیسک کمر بسیار مناسب می باشد.
گاهی اوقات از این دارو برای درمان درد های نوروپاتی دیابتی مانند بی حسی یا سوزن سوزن شدن به علت آسیب دیدگی عصب در افرادی که دیابت دارند، و درمان و جلوگیری از گر گرفتگی یعنی احساس گرمای شدید ناگهانی و عرق کردن در زنانی که یائسه هستند و یا تحت درمان سرطان سینه قرار دارند هم استفاده می شود.

قرص گاباپنتین چگونه سبب بهبودی دیسک کمر می شود؟
زمانی که دیسک بر اثر پارگی روی ریشه عصبی فشار زیادی وارد می کند. ریشه عصبی به طور مداوم تحریک می شود و جریان الکتریسیته از داخل عصب عبور می کند. گاباپنتین سبب می شود این جریان های الکتریکی کاهش یابد و درد بیمار بهبود یابد و در نتیجه دیسک فرصت لازم را پیدا کند تا ترمیم شود.

گاباپنتین در بدن بیمار چگونه عمل می کند؟
گاباپنتین جز دارو های ضد صرع می باشد که این دارو ها عملکرد مشابهی دارند و معمولا هم برای درمان بیماری های مشابه استفاده می شوند. از آنجایی که پایین بودن سطح کلسیم در بدن می تواند سبب تشنج شود این دارو سبب تغییر اثر کلسیم، در بیماری تشنج می شود. در سوزش و درد های پوستی بعد از مبتلا شدن به زونا این دارو می تواند سبب کاهش حساسیت بدن به درد شود.

قرص گاباپنتین چه عوارضی دارد؟
مهم ترین عارضه ای که این قرص ها ایجاد می کنند سرگیجه و خواب آلودگی می باشد. عوارض دیگر این دارو شامل عوارض گوارشی، تورم دست و پا، مشکلات تنفسی، تاری دید، اختلال در حافظه، لرز و در موارد نادر تب و مشکلات پوستی می باشد. هم چنین این دارو دارای عوارض جانبی جدی شامل خودکشی و رفتار های پرخاشگرانه نیز می باشد.

چه افرادی برای مصرف قرص گاباپنتین باید با پزشک خود مشورت کنند؟
در صورتی که به این دسته از دارو ها حساسیت دارید نباید از آن ها استفاده کنید و حتما باید از ایمن بودن این دارو ها براساس شرایطی که دارید مطمئن شوید افراد زیر برای مصرف این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنند:
بیماران کلیوی که دیالیز می کنند.
افراد دیابتی
افرادی که دچار افسردگی هستند.
افراد دارای بیماری های کبدی
افراد دارای بیماری های قلبی
افرادی که از دارو های ضد افسردگی یا آرام بخش استفاده می کنند.
اگر به واسطه شغل خود شیفت شب بوده و در طول روز می خوابید.
برخی از افراد در زمان مصرف این دارو به خودکشی فکر می کنند به همین دلیل پزشک باید وضعیت شما را بررسی کند. اعضای خانواده و سایر افرادی که از برنامه درمانی شما مطلع هستند باید تغییرات خلق و خو یا علائم و نشانه های شما را زیر نظر داشته باشند.

گاباپنتین برای گرفتگی عضلات
طی مطالعات، مصرف گاباپنتین ۶۰۰ در ۲ هفته ی اول می تواند در کاهش شدت گرفتگی عضلات و به همراه آن، اختلالات خواب (اقدامات نتیجه بالینی)، مؤثر واقع شود.